Paddenstoelen

Bij onze werkgroep kunt u uw kennis van de paddenstoelen opdoen en verder uitbreiden. Daarvoor organiseren we excursies/zoektochten in de gemeentes Epe en Heerde. De meeste in de maanden september, oktober en november, soms later afhankelijk van het seizoen.
Er zijn in de winterperiode determinatie-avonden, die aansluiten op de excursies maar ook onderwerpen los daarvan bevatten.
Verder verzorgt de werkgroep een publieksexcursie in de herfstvakantie, via een deel van de natuurpaden in het Renderklippengebied.Het zijn altijd kleinschalige wandelingen in een rustig tempo. Geprobeerd wordt om de soorten op naam te brengen en verbanden te leggen met andere aspecten van de natuur. Voor iedereen is er dus plaats.

Wilt u een keer meelopen zonder verplichtingen? U bent welkom. Onze activiteiten staan in de agenda.

Hier vindt u publicaties van de werkgroep.

De lijsten van de inventarisaties, waarin ook de foto’s zijn opgenomen, komen in de Verspreidingsatlas. Om die te zien is een gratis account nodig. Die is makkelijk te maken via deze link.

Als je eerst bent ingelogd kun je daarna alle waarnemingen van de werkgroep hier zien,

Contactpersoon is Herman Snoek

Project Korte Broek

In 2022 en 2023 heeft de werkgroep inventarisaties gedaan in dit gebied vanwege een gezamenlijk project waarvan een verslag is gemaakt. De lijsten staan in de Verspreidingsatlas en zijn hier in Excel gebundeld zodat je de bevindingen kunt zien en selecteren.

Jaarverslag 2023

In 2023 is na de coronabeperkingen weer het volledige programma mogelijk geweest.
Het klimaat begint wisselender te worden en dat heeft ook zijn gevolgen voor de paddenstoelen.
Hadden we plannen om ook in het voorjaar naar paddenstoelen te zoeken, door de natte
omstandigheden is er niet van gekomen. Wel is in Tongeren in april de 1000 soortendag geweest
waarin de werkgroep een excursie heeft verzorgd.
Vanaf juli zijn er 14 inventarisaties gedaan, verdeeld over het gebied. In november is een laatste
toegevoegd aan het programma. De resultaten komen in de Verspreidingsatlas en doen mee aan het
landelijke overzicht. Waar mogelijk is aangesloten bij de landelijke Week van de Biodiversiteit en de
Week van het Landschap.
De publieksexcursie op 15 oktober over het natuurpad Heerde had 8 bezoekers. Ze waren goed
geïnteresseerd en hebben een informatieve middag meegemaakt.
Er zijn in september, oktober en november totaal 3 determinatiebijeenkomsten geweest. Dit jaar
zaten we in het WIOS gebouw in Epe. Een prima locatie met een goede verlichting en prima voorzieningen.
De werkgroep heeft 30 leden waarvan er bij de inventarisaties meestal 10-12 aanwezig zijn. Vaak
dezelfde leden. Er wordt telkens een soortenlijst opgemaakt in het veld met de app Vera van de
Verspreidingsatlas. Voor het eerst hebben we met 2 mensen digitaal genoteerd wat voordelen biedt.
Begon het jaar eind juli met een beperkt aantal paddenstoelen, de rest van het jaar zijn er flink wat
soorten gevonden. In 2022 is voor het eerst de Hoogwatergeul bezocht met heel weinig soorten, dit
jaar bleek in de Landschapszone van het gebied een verrassend aantal te staan, op een natte dag met
eigenlijk weinig verwachting.

Het complete programma 2023:

Inventarisaties
dinsdag 5-sep WIOS gebouw Epe
dinsdag 10-okt WIOS gebouw Epe
dinsdag 7-nov WIOS gebouw Epe

In de agenda staan de activiteiten voor 2024.