Insecten

De insectenwerkgroep heeft als interessegebied insecten, vlinders en libellen. De werkgroep komt regelmatig bij elkaar om waarnemingen te doen. Ook worden bijeenkomsten georganiseerd. Gerard Plat is de coördinator die u graag meer vertelt over de werkgroep.

Hier vindt u de publicaties van de werkgroep insecten.

Jaarverslag 2023

Werkgroep avonden

Niet alle 5 ingeplande avonden zijn gehouden. De avond die gepland was voor 19 september is ingeruild voor de algemene lezing over bijen en bijenhotels.

Buitenseizoen

• Bijna traditie getrouw hebben we ook dit jaar weer gezocht naar eitjes van de Sleedoornpage.
  • Verwijderen opslag Woesterberg.
  • Inventarisatie landschapszone hoogwatergeul. Op te delen in inventarisatie van het gedeelte in bezit van de gemeente Heerde (4x) en individueel door verschillende personen in van te voren afgesproken stroken. Dit laatste kwam minder goed uit de verf door verschillende oorzaken. Wel zijn alle waarnemingen in waarnemingen.nl gezet waar ze door Gert zijn opgepikt.
  • Nieuw was dit jaar de inventarisatie van witsnuitenlibellen in 2 vennen op de Tongerense heide.

Deze zijn grotendeels uitgevoerd door Hilde, Edo, Herwin en Gerard. De gegevens zijn doorgegeven aan de Vlinderstichting. De monitoring van 4 vennen bij Nunspeet en 2 bij Vierhouten zijn dit jaar weer uitgevoerd. Ook die gegevens zijn naar de Vlinderstichting gegaan.

• Nachtvlinderen tijdens 1000.soortendag Anna Hoeve. Veel last van wind en kou. Mager resultaat. De nachtvlinderavonden bij Carolien van de Burgt in Heerde waren zeer succesvol met veel mooie en enkele bijzondere soorten.
  • Algemene excursies. Dit jaar (3x)  leverden veel en mooie waarnemingen op.
  • Tenslotte werd er een eenmalige inventarisatie ronde gehouden bij de Kopermolen in Zuuk.