Lezing Aziatische Hoornaar

De Nederlandse Bijenhouders Vereniging Heerde heeft op 24 april haar Algemene Ledenvergadering. Na het officiële gedeelte is er een interessante lezing over de Aziatische Hoornaar door Leontine Uijthof. Hier stelt ze zich voor:

Ik ben Leontine Uijthof, hobby imker in Hengelo en Enschede. Ik ben leraar imkeren en geef les bij NBV Enschede (basiscursus). Sinds anderhalf jaar heb ik mij verdiept in de Aziatische Hoornaar, in de opmars van deze invasieve exoot en de aanpak ervan. In 2023 heb ik in Overijssel de bewustwordingscampagne Aziatische hoornaar op poten gezet, samen met Erwin Lankheet, bijen gezondheidscoördinator. Ik ben lid van de landelijke Task Force Aziatische hoornaar, een samenwerking van NBV, IN en WUR.’ Aziatische hoornaar: De Aziatische hoornaar is een wespensoort die niet in Europa thuishoort. Sinds 2017 is deze wesp aan een gestage opmars bezig in Nederland. Via de zuidelijke provincies rukt de Aziatische hoornaar op naar het noorden, en er zijn vorig jaar in alle provincies, behalve Groningen, nesten gevonden. Omdat deze wespensoort zeer grote hoeveelheden insecten als prooi eet, maken imkers en natuurliefhebbers zich zorgen om de opmars. De biodiversiteit heeft fors te lijden onder de Aziatische hoornaar.

Belangstellenden zijn welkom. De pauze is van 20.30 – 20.45 uur waarin je kunt aansluiten. Gratis voor KNNV leden.

Datum & tijd
wo 24 april 2024 van 20:45 tot 22:00