14 september determinatiedag fruit in Olst

Op Landgoed Spijkerbosch van 10 – 16 uur

Stichting IJsselboomgaarden organiseert op zaterdag 14 september een determinatiedag. Pomologen (fruitdeskundigen) van het Nederlands Fruit Netwerk brengen uw appels en peren op naam.
U bent van harte uitgenodigd langs te komen.
Met vragen over uw boomgaard kunt u bij de Stichting IJsselboomgaarden terecht. Dit jaar bracht de stichting een ‘wegwijzer voor meer biodiversiteit in de hoogstamboomgaard’ uit. De wegwijzer biodiversiteit is evenals het boekje ‘Appels en Peren’ -over de geschiedenis van fruit in de IJsselstreek- deze dag te verkrijgen evenals vogelnestkasten. Heeft u appels en/of peren over, word dan donateur van Iessel cider. Deze dag is een mooie gelegenheid om met andere eigenaren van boomgaarden met een kop koffie en koek informatie uit te wisselen.

Op zoek naar oude fruitrassen, heeft u de Prinses Marie?

Het Nederlands Fruit Netwerk maakt zich sterk voor het behoud van de oude Nederlandse fruitrassen. In samenwerking met de Wageningen Universiteit zijn de afgelopen jaren al veel zeldzame Nederlandse fruitrassen opgespoord en in de genenbank/ boomgaard in Randwijk aangeplant.

Heeft u oude fruitbomen (van ca. 100 jaar oud) neem dan vooral van deze bomen vruchten mee, ook als u de naam weet. De pomologen zijn op zoek naar oude fruitrassen. Zij hopen de Prinses Marie te vinden en vragen daarbij uw hulp. Mooi zou zijn als we via deze dag weer oude zeldzame rassen terugvinden.

Heeft u jongere appel- en perenbomen waarvan u de naam niet weet, dan kunt u die ook laten determineren. Breng per boom 5 tot 10 gave vruchten mee.

Landgoed Spijkerbosch

Op het landgoed is een boomgaard met verschillende soorten fruitbomen. De eigenaar vertelt u graag over zijn boomgaard.