KNNV Natuurdag

Beleef en doe mee

Op 25 mei organiseert KNNV Epe-Heerde een natuurdag. Op de Renderklippen kun je samen met KNNV leden de natuur in om te zien en te leren wat er leeft rond de Schaapskooi in Heerde. Er is een gevarieerd programma van 10 – 16 uur en voor vroege vogels is er een excursie om vogels te herkennen. Er zijn speciale activiteiten voor kinderen zoals knutselen en een natuur speurtocht. Alle onderdelen zijn gratis en (op de vogelexcursie na) zonder opgave te bezoeken. Parkeren kan op de parkeerplaats bij de Schaapkooi.

Wat is er te zien

Er zijn kramen van de KNNV werkgroepen met informatie en activiteiten over planten, insecten, zoogdieren, vogels enz.
Voor de kinderen zijn er speciale onderdelen om actief de natuur te beleven. Er wordt de hele dag met bezoekers gewerkt aan het bouwen van een insectenhotel. KNNV leden gaan met groepjes bezoekers naar ontdekplekken om samen te zien en te horen wat een onderwerp als biodiversiteit inhoudt.
Er is een spreek- en discussieplek in de Schaapskooi om te horen wat er op de Renderklippen aan beheer wordt gedaan. De boswachter geeft een toelichting en de wethouders van Heerde en Epe leggen uit wat de gemeenten doen aan natuurbeheer. Er is voldoende gelegenheid om vragen te stellen en te discussiëren.

Het programma van deze dag

Hele dag: Informatiekramen van de werkgroepen over planten, insecten, zoogdieren, paddenstoelen, vogels en nog veel meer. Speciale activiteiten voor kinderen.
Spreekhoek in de Schaapskooi met discussie en informatie.
Ontdekhoeken om de natuur ter plekke te beleven en voorbeelden te zien. Ook korte excursies om half 11 en 14 uur om planten te ontdekken. Samen bouwen aan het insectenhotel.

6 uur: Excursie om vogels te herkennen en te beluisteren. Zie voor informatie aan te eind van deze pagina.

10 uur: Begin van het programma

11 uur: De boswachter vertelt over het heidebeheer van de Renderklippen.

13 uur: De wethouders van Heerde en Epe vertellen over hoe de gemeenten met natuurbeheer omgaan.

15 uur: De boswachter vertelt over het heidebeheer van de Renderklippen.

16 uur: Einde programma

Na afloop kijken de leden van KNNV terug op de dag.

Nachtvlinders kijken

In de informatiekraam insecten zijn foto’s en namen van nachtvlinders te bekijken, die de vorige avond zijn opgespoord met lakens die verlicht worden. Na het maken van de foto kunnen ze natuurlijk weer vrij verder vliegen. Je kunt de avond van 24 mei zien hoe dit gebeurt. Het begint om 21.30 uur.

Vogelexcursie

Deze dag kun je ook mee met een excursie om vogels te zien. KNNV leden nemen je mee in het gebied en leren je hoe vogels te herkennen. Deze excursie begint om 6 uur en duurt tot ongeveer 9 uur. Het begin is op de parkeerplaats aan de Elburgerweg tegenover uitspanning de Schaapskooi. Alleen voor dit onderdeel willen we graag vooraf opgave met dit formulier.

Opgaveformulier vogelexcursie 25 mei 2024

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vragen over deze dag?
Mail naar ons

De Natuurdag is een activiteit van de Week van de Biodiversiteit

Bezoek en deelname aan de Natuurdag is op eigen risico