Natuurdag 2024

Op 25 mei heeft KNNV een Natuurdag georganiseerd. Doel was om bezoekers en gezinnen met kinderen kennis te laten nemen van de biodiversiteit. Voor de leden een dag om samen bezig te zijn met de activiteiten op deze dag. Het was een van de vele activiteiten in het kader van de landelijke week van de biodiversiteit.

Het programma was als volgt:
Nachtvlinderen op 24 mei, de avond ervoor
Vroege vogelexcursie
Korte plantenexcursie
Informatiekramen voor elke werkgroep en de algemene evenementenkraam
Met de kinderen bouwen van een insectenhotel
Veel kinderactiviteiten en actieve acties voor gezinnen
Toelichting door de wethouders en Epe en Heerde op de biodiversiteit in de gemeenten
Uitleg over het beheer van de Renderklippen door de boswachter

Helaas was de avond ervoor bijzonder nat, waardoor het nachtvlinder zoeken met lakens vervangen werd door een ledemmer en lampopstelling die ’s nachts in ’t Spiekertje droog insecten kon verzamelen. De dag zelf was droog en redelijk zonnig, waardoor het aangenaam was voor de bezoekers en onszelf. Veel gezinnen met kinderen zijn geweest en hebben meegedaan aan speurtochten, bekijken van waterbeestjes, bekijken van planten en samen met de KNNV leden zien wat er allemaal te beleven is in de natuur. Aan het insectenhotel is driftig gewerkt.

Na afloop hebben de leden in de nazit een gezellige afsluiting met elkaar gehad.

De Natuurdag is ondersteund door de gemeente Heerde met een subsidie.
Op de dag zijn ook enkele inventarisaties gedaan. Hier van de vogelexcursie en een van de plantenexcursie.

Hier een terugblik met foto’s