Landgoed Vosbergen

Sinds enkele jaren is KNNV betrokken bij de activiteiten en de inventarisaties van landgoed Vosbergen in Heerde. Op de werkgroepenavond 2023 heeft Peter Maas Geesteranus een presentatie verzorgd die hier is te zien.

Over landgoed Vosbergen zijn enkele rapporten gemaakt die hier volgen:

Op waarneming.nl staat een overzicht van de waarnemingen op landgoed Vosbergen.
Dit wordt dagelijks bijgewerkt.

Vosbergen heeft een eigen website

Eind 2023 is het boekje ‘Landgoed Vosbergen, wandelingen door de geschiedenis en over het landgoed’. Het boekje is geschreven door Peter Maas Geesteranus en Adrie Hottinga en is een uitgave van de KNNV Epe-Heerde, de Bekenstichting en het Landgoed Vosbergen. Het is fraai vormgegeven door Eric Harleman.

Het boekje

In het boekje komt de 400-jarige geschiedenis van het landgoed Vosbergen in Heerde en haar bewoners aan de orde, wordt verteld over de beken en watermolens op Vosbergen en is er uitgebreid aandacht voor de op het landgoed aanwezige flora en fauna. Dat laatste onderdeel is mede tot stand gekomen dankzij bijdragen van leden van de KNNV Epe-Heerde. Ook is er een mooie wandelroute over het landgoed Vosbergen in opgenomen.
Het boekje wordt verkocht in de lokale boekhandel en via https://sprengenbeken.nl/ (€ 6,50 excl. verzending).

Wandelingen met een gids zijn mogelijk via mailadres j.kamerlinghonnes@gmail.com

Foto Matthijs Bootsma

Landgoed Vosbergen heeft een lange geschiedenis. Al in 1730 is een eerste tekening gemaakt. Klik op foto voor vergroting.