2005 Vogelreis Tarifa

Van 18 september tot en met 24 september 2005 zijn leden van de Koninklijke Nederlands Natuurhistorische Vereniging, het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie en de Roofvogelwerkgroep Nederland op bezoek geweest in Tarifa – Zuid Spanje.
Het doel van deze vogelreis was het waarnemen van overtrekkende roofvogels van het Europese vasteland naar Afrika.
Dit doel is ruimschoots beloond, aangezien de reisgroep iedere dag veel overtrekkende vogels heeft waargenomen. Zeer bijzonder was dat een telpost ingericht kon worden in de tuin van hostal El Levante waar gedurende het verblijf in Tarifa overnacht en gegeten is.
Gedurende het verblijf in Tarifa heerste een oostenwind, waardoor de vogels dicht onder de kust vlogen en vanuit de tuin van El Levante goede observaties verricht konden worden. Tijdens de telling werden per half uur de waarnemingen genoteerd, zodat een beeld ontstond van de pieken wanneer roofvogels overtrokken. Een topdag was donderdag 23 september toen wij 1455 Slangenarenden noteerden, maar ook de honderden Zwarte ooievaars zullen wij niet gauw vergeten.
In totaal werden zo’n 145 vogelsoorten waargenomen, aangezien naast het waarnemen van roofvogels ook ruim aandacht werd besteed aan de observatie van zangvogels en steltlopers, meeuwen, sterns en zeevogels. De locatie El Levante is bijzonder geschikt voor het waarnemen van zowel roofvogels, als alle overige vogelgroepen. Achter El Levante zijn ruige weilandjes die begrensd zijn met struwelen en hagen van Schijfcactussen. In deze hagen verblijven veel soorten zangvogels; Cetti zangers, Kleine
zwartkopjes, Ortolaan en Roodkopklauwier. In het ruige weilandje en op de
elektriciteitsdraden waren iedere dag Bijeneters en ’s nachts hoorden wij regelmatig Kwakken. Tegenover het hostal ligt Playa de Los Lances; een langune waar de Rio Jara en de Rio Verde samen uit monden op het strand. Op dit strand hebben wij erg veel steltlopers (14 soorten) waargenomen en boven de branding van de Atlantische oceaan pijlstormvogels en Jan van Genten. Tijdens de vroege excursies naar het strand beleefden wij spectaculaire momenten door de waarnemingen van circa 3500 Kleine zilverreigers die van de slaapplaats naar de weilanden in het dal van de Rio Jara trokken.
Interessante gebieden die wij naast de omgeving van Tarifa bezochten waren La Janda, het zuidelijke deel van Cota Donana en uiteraard het kurkeikenreservaat Los Alcornocales. Ook bezochten wij de telpost Algorrobo waar de tellers zeer mededeelzaam waren en ons wezen op de aanwezigheid van Arendbuizerd en hielpen bij de determinatie van Havikarend.
De reisgroep concludeert dat medio september een prima periode is om in Tarifa vogels te observeren en dat hostal El Levante een goed onderkomen is voor vogelaars. Zeker is aan te bevelen voor vogelaars die Tarifa willen bezoeken de uitstekende gids: Guia de Aves Del Estrecho de Gibraltar – Parque natural “Los alcornocales”y Comarca de “La Janda” aan te schaffen.
Een woord van dank aan senor Harry die deze reis zeer goed heeft voorbereid.

2005 Vogelreis Tarifa(6 MB)

Datum 2005 / 10
Publicatie Reisverslag