Lezing over landschapsgeschiedenis op de Noordoost Veluwe

door Henry Slijkhuis (historicus)

De invalshoek is sociaal-economisch en laat zien, hoe het noordoost-Veluwse landschap door economische factoren door de eeuwen heen een aantal keren compleet van aanzicht is veranderd. Tot aan de dag van vandaag verbouwen we het landschap voortdurend vanuit economische factoren. Zijn dat vandaag blokkendozen, windmolens, zonnepanelen, industriecentra, wegen en een hoogwatergeul, in andere tijden ging het om ontginningen, heide, enken, sprengenbeken, ontwatering en heggen. Bosaanleg op de noordoost-Veluwe is pas van vrij recente datum (begint ruim 150 jaar geleden). Maar vrijwel alle ingrepen dien(d)en een economisch doel.
Aan de hand van de regelmatige functieveranderingen van de Kopermolen laat Henri zien, hoe de toenmalige eigenaren op de veranderende economie reageerden.

Deelname: KNNV/IVN-leden gratis. Voor niet-leden geldt een bijdrage van € 5,00 per persoon

Datum & tijd
wo 30 oktober 2024 om 19:30