1000 soortendagen 2021

Jaarlijks organiseert de afdeling Epe-Heerde van het KNNV (Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging; kortweg verenging voor veldbiologie) de zogenaamde 1000-soortendagen. Eén of meerdere dagen zijn de verschillende werkgroepen van de afdeling actief in een bepaald gebied om planten en soorten te inventariseren en voorlichting hierover te geven.

De 1000-soortendagen vinden plaats op camping De Helfterkamp aan de Gortelseweg 24 in Vaassen.
Alle inventarisaties en excursies starten op het plein tussen de receptie en de kantine van de camping, indien niet anders is aangegeven. Voor sommige excursies is aanmelding verplicht i.v.m. het maximale aantal deelnemers.

Aan alle excursies en inventarisaties kunnen zowel leden van het KNNV als niet-leden deelnemen. Aan de deelname zijn geen kosten verbonden. Voor enkele excursies is aanmelding verplicht i.v.m. het maximale aantal deelnemers. Aanmelden voor deelname via het formulier onder aan deze pagina.

Bezoekers moeten zich houden zich aan de regels op de camping. Bijv. parkeren van de auto. Kom zo veel mogelijk op de fiets of carpool.

We starten de excursies en inventarisaties op de hieronder genoemde begintijden. De genoemde eindtijden zijn richttijden, waar we afhankelijk van de situatie (o.a. weer, aantal deelnemers, wat we al dan niet vinden e.d.) van af kunnen wijken. Je kunt natuurlijk altijd eerder ‘afhaken’

Vrijdag 10 september 2021

13.30 – 15.30 uur. Excursie/inventarisatie paddenstoelen in de omgeving (werkgroep paddenstoelen) met een eventuele uitloop tot 16.00 uur. Aanmelden i.v.m. maximaal aantal deelnemers wordt gevraagd met het formulier hieronder.

20.00 uur. Excursie/inventarisatie nachtvlinders met lampenopstelling op en/of rond de camping (werkgroep insecten) onder leiding van Gerard Plat. De eindtijd is afhankelijk van het weer en de vangsten van nachtvlinders. Een lichtval blijft de hele nacht staan en de vlinders die hierin gevangen worden, worden de zaterdagmorgen gedetermineerd.

20.00 – 22.00 uur Excursie/inventarisatie vleermuizen op en rond de camping (o.l.v. Frans Bosch).

Het echolocatiegeluid van vleermuizen is met behulp van een batdetector te horen. We wandelen op en in de buurt van de Helfterkamp op zoek naar de aanwezige vleermuizen.

Deelname maximaal 12 personen. Aanmelden (verplicht) in verband met maximale aantal deelnemer op formulier onderaan.

Zaterdag 11 september 2021

07.00 – 09.00 uur. Vogelexcursie onder leiding van Gerjan Petter en Adrie Hottinga (inventarisatie en excursie). Ook niet-leden (campinggasten en inwoners van de regio) kunnen deelnemen. Aanmelden in verband met maximale aantal deelnemers (15) is nodig (zie formulier onderaan)

10.00 – 13.00 uur. Excursie landschap en cultuurhistorie.

Korte presentatie over geologische en cultuurhistorische aspecten van het gebied rondom De Helfterkamp, gevolgd door wandeling langs (sporen van) stuwwalvorming, stuifduinen, grafheuvels, raatakkers, urnenveld, ijzerkuilen, sprengenkoppen. Onderweg verzamelen gesteente voor 1000-soortenlijst. Excursieleider: Tjada Amsterdam (coördinator werkgroep geologie en landschap). Deze excursie is helaas volgeboekt.

10.00 – 16.00 uur. Excursie/inventarisatie insecten onder leiding van Gerard Plat

10.00 – 10.30 uur. Op naam brengen nachtvlinders die de avond ervoor verzameld zijn.

11.30 – 12.30 uur. Dagvlinders en libellen. Na een korte uitleg trekken we het veld in om vlinders te zoeken en op naam te brengen

13.00 – 14.30 uur. Waterdieren Na een korte uitleg gaan we naar de poel om waterdieren te vangen en op te brengen.

14.30 – 15.00 uur. Spreekuur insecten; neem de insecten, die je gevangen hebt, mee om ze op naam te laten brengen en leuke bijzonderheden te horen van de deskundige.

15.30 – 16.00 uur Bodemdieren. Na een korte uitleg trekken we het veld in om bodemdieren te zoeken en op naam te brengen

14.00 – 16.00 uur Excursie/inventarisatie planten door de werkgroep planten op het terrein van de camping en eventueel (als er nog tijd is) langs de Emmalaan (en/of Hattemseweg)

16.30 – 17.00 uur Evaluatie/nazit. Een korte uitwisseling van wat de verschillende groepen tot dusver zoal hebben gevonden. Bij droog weer buiten en bij slecht weer in de kantine van de camping. Dit zal waarschijnlijk low profile zijn gezien de beschikbare ruimte.

19.00 – 20.00 uur Stenenspreekuur door Bouke Terpstra. Altijd al benieuwd wat voor steen je hebt gevonden, maar er geen naam aan kunnen geven? Neem je steen of stenen mee naar onze expert Bouke. Hij brengt ze op naam, vertelt over de samenstelling en herkomst van de stenen e.d.

Zondag 12 september 2021

10.00 – 13.00 uur Excursie sprengen en beken

Een wandeling van ongeveer 6 km vanaf de camping naar Niersen. Onderweg is er uitleg over cultuurhistorie van sprengen en beken, hydrologie, waterkwaliteit, flora en fauna van sprengen en beken, kenmerken en verschillen tussen sprengen en beken, etc. Excursieleider: Wim Oosterloo. Aanmelden i.v.m. max. aantal deelnemers Kroondomein met het formulier hieronder. [Het maximale aantal voor deze excursie is bereikt. U kunt zich nog opgeven, maar komt op de wachtlijst. U krijgt bericht als er alsnog plaats is]

De weergave ‘excursie/inventarisatie’ betekent dat de gebruikelijk inventarisatie plaatsvindt, maar dat er daarnaast volop gelegenheid is voor minder of geen deskundigen om vragen te stellen en toelichting te krijgen.

Voor de KNNV werkgroepleden is opgave bij de eigen werkgroep niet nodig. Wel als je bij een andere werkgroep wil meegaan. Vanwege de limiet aan het aantal deelnemers willen we graag het totale aantal vooraf weten.

Opgave 1000 soortendagen 2022 KNNV Epe-Heerde

• Wilt u aan meerdere excursies deelnemen, dan graag een aparte opgave per gekozen excursie
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Voor nadere informatie kunt u hier mailen.